Dobrá média v Ostravě: Na tiskové zprávě je nejdůležitější předmět. A nemocný novinář

 

Jedním z klíčových témat všech workshopů Dobrých médií je otázka, jak dostat svoji tiskovou zprávu do médií. Odpověď je jednoduchá – je to zkrátka magie, jak zjistili účastníci ostravského workshopu Dobrá média. Záleží nejen na dobrém textu, ale také na tom, kdy zprávu poslat a co napsat do předmětu emailu. A hlavně na tom, kdo je na druhé straně. Třeba pokud v redakci onemocní kolega a ostatní musí pracovat za něj, naděje na zveřejnění stoupá výrazně.

 Musíme si porozumět během tří minut, říká Darek Štalmach

Ve školícím středisku Otazník odhalil karty fungování regionální redakce Darek Štalmach z ostravské MF Dnes. Jak jsou na tom novináři se čtením tiskových zpráv. Opravdu je všechny poctivě čtou?

„To jsou kecy, emailovou schránku naplním za týden a to má kapacitu jedno giga. Pokud mě nezujme předmět mailu, mažu, bohužel není čas,“ vysvětluje Štalmach. Pokud prý odesílatele zná a ví o něm, že obvykle posílá zajímavé věci, věnuje textu více pozornosti. Ale i tak čte jen předmět. „Když mě zaujme předmět čtu dál, ale jen první tři řádky. Když je tam nesrozumitelná litanie, tak to jde také do stoupy,“ dodává.

Podle novináře musí tisková zpráva zaujmout ve velmi krátké době. A musí být srozumitelná.

„Když si neporozumíme během prvních 30 vteřin, tak je ta zpráva úplně zbytečná,“ říká Štalmach. Podle něj je cílem dokopat novináře k tomu, aby si díky dobrému textu v těle mailu byl ochoten otevřít přílohou s celou zprávou. Úplně prý stačí, když se do těla emailu zkopírují první dva odstavce nebo i kratší kus přiložené zprávy.

Naopak pokud přijde zpráva se s nepochopitelným názvem, která se odkazuje na člověka, jehož novinář nezná a v těle mailu není jasná informace o čem zpráva je, tak jí podle zkušeného praktika ani nemá cenu posílat.

A kolik zpráv posílat. Prostě tolik, kolik jich máte. „Může se stát, že je kolega z redakce nemocný a všichni šlapeme vodu, takže tisková zpráva, která je dobře udělená, může vyjít. Ale nemá cenu v tom hledat logiku,“ vysvětluje magii novinářské profese Štalmach.

Dobré je také rozumné načasování, kdy posílat akce. Například v MF Dnes je nejlepší posílat ve středu pozvánky na akce na další týden, zatímco ve čtvrtek ráno tiskovky s dlouhodobějším tématem, protože v redakci právě ten den píšou plán práce na další týden. Novináře potěší, když najde čerstvou zprávu ráno v poště, zatímco po čtvrté hodině odpoledne ji už málokdy může použít.

Ale prý není důvodů věšet hlavu, protože média touží po pozitivních zprávách, kterými neziskovky oplývají. Prostě díky tomu, že obsah médií je často sám o sobě depresivní. „Když máte na stránce mrtvolu, vyhořelý statek a obviněného korpučníka, tak se vejdou i rozkvetlé sněženky,“ uzavírá Štalmach.

Autor: Hugo Charvát

 
Hodnoťte tento příspěvek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 hodnocení, průměr: 5,00 z 5)
Loading ... Loading ...